Wpływ zapachów na nasz nastrój

Zmysł węchu jest bardzo ważnym źródłem informacji dla naszego organizmu, gdyż może np. ostrzec przed zagrożeniem (zapach dymu czy innych substancji toksycznych), dostarczyć informacji o świeżości pokarmów, czy też o stanie własnej higieny. Substancje zapachowe są zdolne do uwolnienia takich emocji, jak strach, radość, smutek czy pożądanie. 

Czy wiesz, że konkretny zapach jest w stanie przenieść nas wspomnieniami daleko w przeszłość? Kojarzyć się z konkretną osobą czy też konkretnym zdarzeniem?

Substancje zapachowe są zdolne do uwolnienia takich emocji, jak strach, radość, smutek czy pożądanie, są one czasami bardzo osobiste. Jeśli dla Ciebie zapach wanilii będzie się kojarzył z pierwszym prezentem od chłopaka, nie znaczy to, że dla innej osoby będzie on w takim samym stopniu intymny. Bodziec (zapach wanilii) z otaczającego świata jest przetwarzany w mózgu i kojarzony z innymi informacjami (randka/twoje urodziny/uczta jakiegoś sukcesu) daje nam wrażenie zmysłowe, które jest identyfikowane jako pozytywne lub negatywne (w tym przypadku pozytywne).

Może zapach pierników albo szarlotki z cynamonem przenosi Cię wspomnieniami do bożonarodzeniowego stołu, przy którym zasiadała cała rodzina? Czy może zapach grzańca kojarzy Ci się z feriami w 2015 r., gdy po raz pierwszy pojechałeś z przyjaciółmi do Zakopanego?

Człowiek jest zdolny do zapamiętania ok. 10 000(!) różnych zapachów, a ślad pamięciowy zapachu jest dość długotrwały. Obecna wiedza o wpływie substancji zapachowych na ludzkie zachowanie świetnie się sprawdza w aromamarketingu, gdyż konkretne zapachy mogą wpływać na podejmowanie przez konsumenta decyzji. Np. dzięki konkretnemu zapachowi klient może rozpoznać daną firmę czy też zdecydować się na zakup ich produktów w dużej mierze dlatego, że obecne w tym miejscu substancje zapachowe wywołują u niego pozytywne wrażenia (kojarzą się one z konkretną osobą/wydarzeniem czy po prostu pachną dobrze ☺). Badania również wskazują, iż w miejscach, gdzie były emitowane substancje zapachowe, konsumenci zostawali dłużej oraz byli bardziej skłonni do zakupu produktów.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *