Dlaczego nie udaje nam się dotrzymać postanowień noworocznych

Przekraczając próg nowego roku, przyrzekamy sobie dokonać wielu zmian w swoim życiu.  Wyznaczamy śmiałe cele, podejmujemy wyzwania, chcemy wyeliminować to, co nam przeszkadzało w starym roku. Z optymizmem patrzymy w przyszłość. Szybko się jednak okazuje się, że nie wywiązaliśmy się z wielu postanowień, że zabrakło nam silnej woli, by nauczyć się obcego języka, schudnąć, zmienić złe nawyki. Dlaczego?

Noworoczne wyzwania są jak rękawica rzucona upływającemu czasowi, przeciwnikowi silnemu i bezwzględnemu jak biblijny Goliat. Ale człowiek nie jest bez szans. W starciu z Goliatem może posłużyć się sprytem jak młody pasterz Dawid, który ugodził Goliata kamieniem wystrzelonym z procy. Dawid obrał skuteczną strategię w walce z przeciwnikiem. My też powinniśmy zastosować odpowiednią strategię do zmiany swojego życia.

Oto kilka zasad skutecznej walki z czasem, czyli co mamy zrobić, by nasze postanowienia noworoczne nie spaliły na panewce. W zasadzie sprowadza się to do jednego: nie bądź rewolucjonistą, tylko działaj konsekwentnie, małymi krokami, a pewnego dnia zaskoczy osiągnięty cel.

  1. Decyzja o wyborze nowego celu w życiu nie powinna być podejmowana pod wpływem impulsu. Ostudź nieco emocje, daj sobie chwilę do namysłu, ale nie zastanawiaj się też w nieskończoność i nie daj się uwieść jakiejś idealnej wizji. Nawet jeśli Twoja decyzja nie jest super ambitna, to podjęta w odpowiednim czasie przyniesie więcej dobrego, niż podjęta zbyt wcześnie lub zbyt późno.
  2. Cel musi być konkretny i realny. Nie musisz od razu postanawiać, że dostaniesz Nagrodę Nobla. Najlepiej zacznij od małych rzeczy. Jeśli na przykład borykasz się z późnym wstawaniem, to zrób wszystko, by to właśnie zmienić. Brzmi banalnie, ale zmiana godziny pobudki może przynieść o wiele więcej korzyści w Twoim życiu niż myślisz. 
  3. Wyznacz sobie określony czas na wykonanie zmiany i zrób plan. Umów się ze sobą, że np. w ciągu dziesięciu dni będziesz wcześniej szedł spać, a wstawał z łóżka chociaż po drugim dzwonku budzika. Pracuj w ten sposób, aż nowy rytm dnia stanie się nawykiem. Inny przykład. Gdy zamierzasz uprawiać jogging, umów się ze sobą, że tygodniowo w ciągu pierwszego miesiąca będziesz pokonywał 1-2 kilometry. Biegaj regularnie, np. w soboty rano. 
  4. Jeśli na przykład mimo wszystko, nie jesteś w stanie zmobilizować się do wczesnego wstawania rano, pomyśl, że z tej przykrej konieczności mogą wypłynąć same plusy. Zaczynając wcześniej dzień, lepiej go zaplanujesz, a przez to więcej osiągniesz. Zrób swoją listę korzyści jakie osiągniesz realizując cel!
  5. Jeśli masz w sobie wewnętrznego nadzorcę, to zmień go na wewnętrznego przyjaciela. Nie mów sobie, że musisz coś zmienić, ale że chcesz to zmienić. 
  6. Każdą, nawet najdrobniejszą rzecz wykonuj dobrze. Skupiaj się na niej, nie rozpraszaj. Powtarzanie jej regularnie wytwarza w człowieku pozytywny nawyk. 
  7. Ten punkt wiąże się z poprzednim: liczy się nie to, co się zaczęło, ale to, co udało się skończyć. Dlatego nie przechodź od jednego tematu do drugiego, nie przerywaj działania bez wyraźnego powodu, tak jak rekin nie przerywa swojego podwodnego polowania. Bądź stały!
  8. Jeśli ogarniają Cię wątpliwości czy wyznaczone zadanie ma jakiś sens, czy sobie poradzisz, pamiętaj, że to ludzka rzecz! Możesz mieć wątpliwości, nie pozwól tylko żeby z Tobą wygrały. Krok po kroku przemierzaj drogę do celu. 
  9. Znajdź w swoim otoczeniu osobę, która wesprze Cię w Twoich wyzwaniach.  Poinformuj ją o swoich celach i poproś o dawkę dobrej energii. To nie tylko doda Ci otuchy, ale także dodatkowo zmotywuje Cię do zrealizowania celu, by móc potem podzielić się sukcesem z najbliższą osobą.

Czy podoba Ci się nasza strategia?  Jeśli masz jakieś uwagi – napisz do nas, czy znasz lepszą metodę na wywiązywanie się z noworocznych postanowień. Podziel się swoimi refleksjami.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *