Centrum Terapeutycznym Istota
Terapie
Psycholog dziecięcy
OCENA ROZWOJU I FUNKCJONOWANIA DZIECKA
Bardzo często rodzice porównują swoje dzieci do ich rówieśników i zastanawiają się, czy różnice, które obserwują powinny ich niepokoić, czy ich dziecku potrzebne jest wsparcie w jakimś zakresie. Takie lub podobne niepokoje dopadają czasem każdego rodzica. Część wątpliwości znika z chwilą „pojawienia” się u dziecka oczekiwanej umiejętności. Jeśli jednak tak się nie stanie lub czujecie niepokój, że dane zachowanie może być przejawem poważniejszych problemów albo po prostu czujecie potrzebę rozmowy o tym, jak rozwija się wasze dziecko, powinniście skorzystać z konsultacji z psychologiem dziecięcym. Dokonanie oceny rozwoju dziecka pozwoli upewnić się, czy wszystko przebiega prawidłowo i otrzymać wskazówki jak wspomagać jego rozwój.
W naszym gabinecie wykonujemy także testy psychologiczne, które pozwalają nam dokładnie zbadać rozwój, inteligencję, wskaźniki uwagi dziecka, a także stan i cechy lęku, dokonać oceny funkcjonowania rodziny i zidentyfikować obszary problemowe oraz wiele innych.
Prowadzimy także terapię dzieci z zaburzeniami rozwoju między innymi: autyzm, zespół Aspergera, ADHD, ADD a także w depresji, zaburzeniach lękowych i innych.
Warto skorzystać z pomocy psychologa, gdy dziecko:
zachowuje się agresywnie
nie radzi sobie z emocjami
jest nadpobudliwe, nadruchliwe
jest wycofane, lękowe
nie radzi sobie ze stresem
ma problemy z koncentracją lub pamięcią
pojawiają się bóle brzucha, głowy, apatia
długo nie pojawia się mowa lub nagle przestało mówić
nastąpiłregres w jego rozwoju itp.
KONSULTACJE W SPRAWACH RODZINNYCH
Niekiedy w życiu rodziny pojawiają się sytuacje, na które nikt nie jest dobrze przygotowany. Są to chwile trudne dla wszystkich a głównie dla dzieci, które w takich momentach potrzebują szczególnego wsparcia. To, co nam ludziom dorosłym wydaje się małym problemem, dla dziecka może być prawdziwym dramatem. Jego nieukształtowany system emocjonalny nie chroni go przed przeżyciami niekiedy wręcz traumatycznymi. Do sytuacji takich należą miedzy innymi:
rozstanie rodziców
narodziny rodzeństwa
zmiana miejsca zamieszkania
rozpoczęcie przedszkola lub nauki w szkole
śmierć kogoś bliskiego
Do niektórych zdarzeń można się w pewien sposób przygotować, inne trzeba pomóc przetrwać i zaakceptować. Każdy rodzic chce wspierać swoje dziecko w trudnych chwilach, ale często nie wie, co powinien zrobić. Ten początkowy okres rozwoju człowieka ma wpływ na późniejsze jego życie, na podejmowane decyzje, sposób postępowania w trudnych sytuacjach, na odporność emocjonalną.
Kiedy więc zaczynamy mieć jakieś wątpliwości, a w zachowaniu dziecka dostrzegamy niepokojące nas symptomy lub po prostu chcemy dobrze przygotować się na nadchodzące zmiany, to warto wówczas zwrócić się o poradę do specjalisty.
KONSULTACJE W SPRAWACH WYCHOWAWCZYCH
Rodzicami stajemy się w dniu przyjścia na świat dziecka. Wychowywania uczymy się przez cały czas. Nasze umiejętności wzrastają wraz z naszym dzieckiem, niekiedy jednak życie nas zaskakuje. Prawdopodobnie każdy rodzic zadaje sobie czasem pytanie, dlaczego moje dziecko właśnie tak się zachowuje, co powinienem teraz zrobić, powiedzieć, jak zareagować w określonej sytuacji. Niektóre zachowania chcielibyśmy zrozumieć, niektóre wyeliminować, pewne umiejętności rozwijać i wzmacniać. Czasami działamy intuicyjnie i nasze pomysły okazują się skuteczne, innym razem czujemy się zupełnie bezsilni. Z konsultacji z psychologiem warto skorzystać jeśli potrzebujecie:
popatrzeć na swoje problemy z dystansu
zrozumieć swoje reakcje i reakcje swojego dziecka
upewnić się, że nie popełniacie błędów wychowawczych
przekonać się, że zachowanie waszego dziecka nie jest przejawem jakiegoś poważniejszego zaburzenia
dowiedzieć się, jak wspierać jego rozwój
OCENA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Dla wielu rodziców pójście dziecka do szkoły jest przyczyną dużego niepokoju. Często zastanawiają się, czy ich dziecko posiada wszystkie niezbędne umiejętności, aby z powodzeniem zaadaptować się w szkole i odnosić w niej sukcesy.
Coraz więcej dzieci nie rozwija się w sposób harmonijny i wymaga wsparcia w niektórych sferach. Oceniając gotowość szkolną bierzemy pod uwagę bardzo różne aspekty:
poziom rozwoju poznawczego
dojrzałość emocjonalno-społeczną
rozwój fizyczny
stan zdrowia
Okres przed rozpoczęciem nauki szkolnej to właściwy czas, by przyjrzeć się swojemu dziecku i w razie potrzeby pomóc mu wyrównać te „nieharmonijności”. Działania podjęte w odpowiednim momencie mogą sprawić, iż rozpoczęcie nauki szkolnej będzie dla naszych dzieci po prostu przygodą.
Do przeprowadzenia oceny gotowości szkolnej potrzebne będą minimum dwa spotkania, z których każde trwa 50 min.
Pedagog
ZAJĘCIA DLA DZIECI, KTÓRE NALEŻĄ DO GRUPY RYZYKA DYSLEKSJI LUB U KTÓRYCH STWIERDZONO DYSLEKSJĘ, DYSGRAFIĘ, DYSORTOGRAFIĘ LUB DYSKALKULIĘ.
Terapia pedagogiczna przeznaczona jest dla dzieci, które przejawiają specyficzne trudności w nauce czytania, pisania lub matematyki. Dziecko, mimo dobrych możliwości intelektualnych oraz dużego nakładu pracy, nie osiąga efektów zgodnych z oczekiwaniami. Niepowodzeniai porażki powodują coraz mniejszą wiarę we własne siły, a czasami zaburzenia zachowania. Pojawia się niechęć do nauki i szkoły, a nauczyciele zaczynają skarżyć się na zachowanie ucznia. Wszystko to wpływa na los i przyszłość dziecka. Bez specjalistycznej pomocy terapeuty pedagoga trudno będzie poradzić sobie z tą sytuacją.
TERAPIA
Program terapii opracowywany jest osobno dla każdego dziecka z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb. Są to zajęcia indywidualne.
Podczas pracy dbamy o stworzenie życzliwej i serdecznej atmosfery, w której dziecko będzie czuło się bezpiecznie i naturalnie. Podstawą jest odnalezienie mocnych stron dziecka i podniesienie jego samooceny, co przyczyni się do zwiększenia motywacji do pracy.
Naszym założeniem jest precyzyjne określenie problemu oraz eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń.
W terapii kierujemy się zasadą działania poprzez angażowanie różnych funkcji percepcyjnych, pamięci i logicznego myślenia.
Do pracy wykorzystujemy bogaty zbiór pomocy dydaktycznych, znanych i sprawdzonych programów terapeutycznych oraz specjalistycznych programów multimedialnych.
W razie potrzeby dziecko będzie dostawać dodatkowe materiały do pracy w domu, a rodzice otrzymają wskazówki dotyczące pracy i postępowania z dzieckiem.
Terapia powinna być prowadzona systematycznie ( najlepiej 2 x w tygodniu) i rozpoczęta jak najszybciej.
OBJAWY
Symptomy dysleksji rozwojowej mogą być różne w zależności od wieku i nasilenia zaburzeń. Każde dziecko przejawia indywidualny obraz objawów dysleksji. Część tych problemów ujawnia się dopiero w wieku szkolnym, kiedy dziecko zaczyna naukę czytania i pisania. Jednak już w okresie przedszkolnym można zaobserwować pewne objawy, które cechują tzw. dzieci z grupy ryzyka dysleksji. Symptomy przedstawione poniżej dotyczą dzieci w różnym wieku. Im więcej wymienionych tutaj problemów występuje lub występowała we wcześniejszym okresie rozwoju, tym bardziej wskazana jest konsultacja ze specjalistą.
opóźniony rozwój mowy
obniżona sprawność ruchowa: trudności z utrzymaniem równowagi, bieganiem, skakaniem, niezdarność ruchowa; niechęć do zabaw ruchowych, kłopoty z nauką jazdy na rowerze czy hulajnodze
trudności z wykonywaniem układanek, odtwarzaniem wzorów graficznych,niechęć do zabaw klockami, układania puzzli
pomimo zachęt dziecko niechętnie rysuje, a forma rysunków jest prymitywna
trudności z posługiwaniem się nożyczkami, sztućcami
problemy z nauką czynności samoobsługowych (zawiązywanie sznurowadeł, zapinanie guzików, wiązanie kokardek)
słaba orientacja w schemacie własnego ciała (ustalanie stron –lewa, prawa)
oburęczność
trudności z koncentracją uwagi
problemy z budowaniem poprawnych wypowiedzi (zmienia szyk wyrazów w zdaniu albo używa nieprawidłowych form gramatycznych)
zaburzony schemat czasoprzestrzenny (trudności w określaniu i ustalaniu kolejności: dni tygodnia, godzin, pór roku)
trudności w opanowaniu nauki czytania (m.in.: pomijanie wyrazów albo całych wersów, przekręcanie, wolne tempo,brak płynności, czytanie bez rozumienia treści)
problemy w pisaniu (opuszczanie, dodawanie, zamienianie liter lub całych wyrazów), wolne tempo pisania, popełnianie błędów przy przepisywaniu
niestaranne, brzydkie pismo, wychodzenie poza liniaturę, złe rozmieszczanie tekstu w przestrzeni kartki, niewłaściwy chwyt pisarski
zwierciadlane pisanie liter i cyfr lub odwzorowanie wyrazów przez zapisywanie ich od strony prawej do lewej
trudności w różnicowaniu głosek podobnych dźwiękowo (g-k, z-s, t-d itp.)
zaburzenia analizy i syntezy wyrazów
trudności w rozpoznawaniu liter o podobnych kształtach (m-n, l-t-ł) lub liter o kształtach identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (b-p-g–d, m-w itp.)
popełnianie dużej ilości błędów ortograficznych mimo znajomości zasad poprawnej pisowni
trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność
niewłaściwe stosowanie małych i wielkich liter
brak lub niewłaściwe stosowanie interpunkcjiale także
nieumiejętność i częste błędy podczas wykonywania podstawowych działań na materiale liczbowym, (dodawania, odejmowania, dzielenia, mnożenia)
ogólne problemy w rozumowaniu, analizowaniu i wyciąganiu wniosków z działań matematycznych lub zadań z treścią.
problemy z odczytywaniem map czy poprawnej godziny z zegarka
liczenie na palcach
problemy z nauką tabliczki mnożenia
obniżona samoocena
Logopeda, Neurologopeda
Logopeda
Prawidłowy rozwój mowy ma duże znaczenie dla rozwoju dziecka. Jest to podstawa kształtowania się osobowości, która umożliwia nawiązywanie kontaktów czy budowanie relacji społecznych. Proces rozwoju mowy łączy się ściśle z procesem myślenia. Opóźnienie tego procesu może mieć wpływ również na to, jak dziecko będzie radziło sobie w szkole.
Warto zatem reagować na wszystkie nieprawidłowości, wspomagać rozwój mowy, podejmować działania, które pobudzą aktywność słowną dziecka. Wczesna interwencja może zapobiec utrwalaniu się i pogłębianiu zaburzeń. Im szybciej podejmie się działania korekcyjne, tym terapia będzie trwała krócej a konsekwencje będą mniej dotkliwe.
U dziecka, którego mowa kształtuje się z trudem lub nie pojawia się wcale, logopeda może podejmować specjalne działania stymulujące rozwój całego systemu językowego. Może też rozwijać motywację do porozumiewania się za pomocą mowy.
U dzieci, młodzieży i osób dorosłych, u których mowa została już ukształtowana, ale nie jest prawidłowa, logopeda podejmuje działania w celu usunięcia różnego rodzaju wad i zaburzeń mowy.
ZAKRES ŚWIADCZONYCH USŁUG
W Istocie wykonujemy diagnozy, konsultacje i terapie logopedyczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych .
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy dziecka do 3 roku życia:
ocena budowy i sprawności aparatuartykulacyjnego
badanie odruchów ustno-twarzowych
ocena reakcji słuchowych
ocena funkcji fizjologicznych
nie radzi sobie ze stresem
ma problemy z koncentracją lub pamięcią
pojawiają się bóle brzucha, głowy, apatia
długo nie pojawia się mowa lub nagle przestało mówić
nastąpiłregres w jego rozwoju itp.
Wczesna interwencja logopedyczna obejmuje wczesną diagnozę lub konsultację logopedyczną oraz wczesną terapię, polegającą na stymulacji rozwoju zdolności poznawczych, motorycznych i językowych.
Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy dziecka w wieku przedszkolnym, szkolnym oraz młodzieży i dorosłych:
opóźniony rozwój mowy
terapia wad wymowy
alalia
dyslalia (sygmatyzm, rotacyzm, kappacyzm, gammacyzm, mowa bezdźwięczna i inne odchylenia od normalnej artykulacji )
jąkanie
TERAPIA
Program zajęć dostosowany jest zawsze do indywidualnych potrzeb i możliwości pacjenta. Zajęcia dla dzieci prowadzone są w formie zabawy z wykorzystaniem różnorodnych pomocy dydaktycznych i multimedialnych, dzięki czemu terapia przebiega znacznie intensywniej i jest bardziej atrakcyjna.
W czasie zajęć wykonywane są między innymi ćwiczenia: oddechowe, poprawiające wydolność oddechową, sprzyjające wydłużaniu fazy wydechowej (co powoduje poprawę jakości mowy), słuchowe, fonacyjne, logorytmiczne (poprawiające pracę artykulatorów) oraz artykulacyjne (dzięki którym uczymy się nowych głosek oraz utrwalamy prawidłową wymowę głosek jużistniejących w mowie danej osoby).Po zajęciach pacjent otrzymuje porady, propozycje zabaw lub ćwiczeń, które można wykorzystać do samodzielnej pracy w domu.
Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie.
Neurologopeda
Zajmujemy się diagnozą, terapią, profilaktyką neurologopedyczną niemowląt, dzieci, młodzieży i dorosłych
ZAKRES DZIAŁAŃ NEUROLOGOPEDY OBEJMUJE :
- Wczesne wspomaganie rozwoju mowy dziecka do 3 roku życia, które skierowane jest głównie do:
dzieci, które są wcześniakami, długotrwale przebywały winkubatorze, były karmione sondą.
dzieci z tzw. grupy ryzyka: urodziły się z ciąży o nieprawidłowym przebiegu, z trudnościami okołoporodowymi.
dzieci u których zdiagnozowanozaburzenia neurologiczne, zespół genetyczny, zaburzenia ze spektrum autyzmu, opóźnienie psychoruchowe.
dzieci, które mają problem z jedzeniem: odmawiają przyjmowania pokarmów o stałej konsystencji, mają trudności z gryzieniem i połykaniem, nie lubią twardych pokarmów, przyjmują tylko miksowane i papkowate pokarmy, nadmiernie się ślinią, mają stale otwarte usta.
W takich przypadkach obszar działań neurologopedy obejmuje:
opiekę logopedyczną odurodzenia(badanie odruchów, ocena aparatu artykulacyjnego, profilaktyka logopedyczna)
stymulację połykania, ssania uniemowląt (masaż logopedyczny),
terapię wad wymowy orazopóźnionego rozwoju mowy udzieci (samoistnego i na tle różnorodnych uszkodzeń neurologicznych)
2. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym:
terapia wad wymowy oraz opóźnionego rozwoju mowy u dzieci (samoistnego i na tle różnorodnych uszkodzeń neurologicznych)
diagnoza i terapia zaburzeń mowy towarzyszące chorobom genetycznym i upośledzeniu umysłowemu różnego stopnia
terapia dzieci i młodzieży z uszkodzonym układem nerwowym ( dyzartria, uszkodzenia korowe o typie afazji, dysfazja )
stymulacja umiejętności komunikacyjnych dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera
wspomaganie rozwoju mowy za pomocą komunikacji alternatywnej i wspomagającej
3. Terapia zaburzeń mowy i komunikacji towarzyszących dzieciom z:
upośledzeniem umysłowym
zespołem Downa
autyzmem
porażeniem mózgowym
4. Terapia i diagnoza osób dorosłych :
diagnoza i terapia osób dorosłych zafazją , dyzartrią, dysfagiąorazapraksją mowy,
diagnoza iterapia dorosłych poudarach, urazach czaszkowo –mózgowych, guzach mózgu, atakże osób zchorobami demielinizacyjnymi/ neurodegeneracyjnymi (ch. Parkinsona, PPA, SLA, SM, ataksja rdzeniowo –móżdżkowa iin.)
masaż logopedyczny uosób zporażeniem nerwu twarzowego,
dysartria (dysfunkcja aparatu wykonawczego mowy: krtani, języka, podniebienia, gardła
TERAPIA
Program zajęć dostosowany jest zawsze do indywidualnych potrzeb i możliwości pacjenta.
Czas terapii uzależniony jest od wieku pacjenta oraz rodzaju podejmowanych działań i ustalany na pierwszym spotkaniu z neurologopedą. Mogą to być spotkania 30 lub 50 minutowe.
Zajęcia neurologopedyczne prowadzone są indywidualnie.
EEG Biofeedback
To nowoczesna metoda treningu pracy mózgu, wykorzystująca biologiczne sprzężenie zwrotne. Dzięki niej uczymy się regulować bioelektryczną aktywność mózgu, który wytwarza różne zakresy fal elektromagnetycznych. Czasami występuje w nim niedobór lub nadmiar określonych fal, co może mieć wpływ na niewłaściwe funkcjonowanie danej osoby.
EEG Biofeedback to znakomite rozwiązanie zarówno dla dzieci, młodzieży jaki dorosłych.To skuteczna metoda dla osób zdrowych pragnących rozwijać się i w pełni wykorzystywać drzemiące w nich możliwości, jak i dla pacjentów z różnymi dysfunkcjami zdrowotnymi: psychicznymi, psychologicznymi, intelektualnymi, z niepełnosprawnością lub zaburzeniami sprzężonymi.
Pacjent wykonuje określone zadanie w programie komputerowym (gry, animacje, film) nie używając do tego klawiatury ani joysticka. Polecenia są tu odbierane bezpośrednio na poziomie decyzji mózgu, a pacjent uczy się, jak pozytywnie zmieniać wzorzec wytwarzanych fal mózgowych -wzmacniać pożądane i hamować te niepożądane.
WAŻNE
Mózg ludzki posiada umiejętność uczenia się i powtarzania wyuczonych wzorców zachowań w różnych analogicznych sytuacjach. Niestety nie zawsze wzorce, które wypracowaliśmy w ciągu całego naszego życia są dla nas optymalne.
Eeg Biofeedback, pomaga zmienić negatywne wzorce, tak by działać efektywniej.
Metoda ta jest: ABSOLUTNIE BEZPIECZNA –nic nie jest dodawane ani ujmowane z mózgu pacjenta – to pacjent sam wpływa na pracę swojego mózgu.
DIAGNOZA
Przed rozpoczęciem terapii konieczne jest przeprowadzenie badania diagnostycznego QEEG, które pozwala ocenić działanie mózgu i wskazać obszary do przyszłej pracy treningowej. Zebrany zapis aktywności fal mózgowych, a także przeprowadzony wywiad, to podstawy do przygotowania indywidualnego protokółu treningowego. Badanie QEEG jest punktem wyjścia do terapii, ale również umożliwia kontrolę i podsumowanie efektów terapeutycznych. Dlatego też, podczas terapii powtarzane jest kilkakrotnie. Pierwsze kontrolne badanie wykonuje się po pierwszych 10 treningach. Dopiero po wykonaniu go, jesteśmy w stanie w przybliżeniu określić ilość treningów potrzebnych danemu pacjentowi do osiągnięcia oczekiwanych rezultatów.
TERAPIA
W trakcie treningu terapeuta na swoim monitorze widzi poszczególne pasma częstotliwości fal mózgowych prezentowane za pomocą liczb i grafik. Podczas terapii stymuluje pożądane i hamuje niepożądane pasma fal mózgowych, zależnie od klinicznych objawów i wzorców EEG.
Pacjent może obserwować czynność bioelektryczną swojego mózgu w czasie rzeczywistym, w postaci przetworzonego sygnału zwrotnego. Osoba trenująca siedząc na fotelu obserwuje ekran monitora telewizyjnego, na którym widzi wybraną grę, animację lub film. Jego zadanie polega na tym, żeby tak zoptymalizować pracę swojego mózgu, by osiągnąć ustalony cel gry (np. samolot ma przelatywać przez koła, a nie obok) oglądać film bez zatrzymywania lub zakłóceń, które są informacją, że pacjent pracuje w sposób niewłaściwy.
Treningi EEG BIOFEEDBACK powinny odbywać się przynajmniej 2 razy w tygodniu. Jedna sesja trwa od 50 do 60 minut.
Liczba treningów potrzebnych do osiągnięcia poprawy zależy od charakterystyki układu nerwowego pacjenta, rodzaju i głębokości problemu, motywacji pacjenta do pracy nad sobą, jego systematyczności i zaangażowania w proces terapii.
Zauważalne zmiany w zachowaniu pacjenta poddającego się terapii Biofeedback z reguły występują między 10 a 15 treningiem, a czasami nawet już po kilku sesjach. Zdarza się jednak, że niektórzy pacjenci pozytywne zmiany zauważają dopiero po 20-25 sesjach. Najdłużej trwa odbudowa utraconych funkcji w wyniku doznanych urazów i chorób (wylew, udar).
DLA KOGO
Dla osób, które chcą pracować nad swoim rozwojem:
poprawić koncentrację
poprawić szybkość zapamiętywania, uczenia się i przypominania materiału, również w zakresie języków obcych
Naszym założeniem jest precyzyjne określenie problemu oraz eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń.
utrzymać jak najdłużej wysokie zdolności poznawcze
pracować nad umiejętnością relaksacji, wyciszenia
poprawić jakość swojego życia
pracować nad efektywnością swojej pracy
pomóc uzyskać lepsze wyniki sportowe, szczególnie dla osóbuprawiających sport wyczynowo
dla osób, których praca wiąże się z nadmiernym stresem, dużą odpowiedzialnością, koniecznościąpodejmowania szybkich decyzji (biznesmeni, piloci, maklerzy, policjanci itp.)
dla osób przygotowujących do konkursów lub egzaminów Dla osób, które wymagają wsparcia terapeutycznego
zaburzenia uwagi, koncentracji
nadpobudliwość, agresja
problemy z zachowaniem
niedojrzałość emocjonalna
trudności z kontrolą emocji
zaburzenia pamięci
obniżona samoocena
przewlekłe bóle głowy i migreny
zaburzenia snu
zespół chronicznego zmęczenia
stany lękowe, nerwice, natręctwa, tiki
moczenie nocne
opóźnienia rozwojowe
jąkanie
problemy w nauce (dysleksja, dyskalkulia itp.)
ADHD, ADD
Zespół Aspergera, autyzm i inne całościowe zaburzenia rozwojowe
depresja
w rehabilitacji po urazach mózgu
Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna u większości osób przebiega automatycznie i dlatego nie zdajemy sobie sprawy z wagi jej prawidłowego funkcjonowania. Dopiero, gdy zawodzi jeden z „elementów układanki” obserwujemy jak skomplikowany jest to proces.
Nie rodzimy się z rozwiniętą integracją sensoryczną. Nasz mózg „uczy się” jej poprzez systematyczne zdobywanie kolejnych doświadczeń, a robi to dzięki narządom zmysłów, które odbierają bodźce docierające w niezliczonej ilości do naszego ciała. Jeżeli ten proces przebiega prawidłowo, dziecko może rozwijać się w sposób harmonijny i swobodnie poznawać świat. Zdarza się jednak, że dochodzi do zaburzeń w rozwoju integracji sensorycznej, w takich przypadkach mogą pojawić się problemy z rozwojem, zachowaniem czy nauką. Ostatecznymi produktami integracji sensorycznej są umiejętności takie jak: koncentracja uwagi, organizacja i porządkowanie wrażeń oraz odpowiednie reagowanie na nie, nauka (czytanie, pisanie, liczenie), wykonywanie skomplikowanych czynności ruchowych, samokontrola, poczucie własnej wartości, myślenie abstrakcyjne i rozumowanie, dominacja półkul mózgowych i stron ciała.
DIAGNOZA
Diagnoza, którą wykonujemy składa się z dwóch spotkań. Podczas pierwszego, które trwa 2 godziny, przeprowadza się wywiad z rodzicami, szczegółową obserwację zachowań dziecka oraz testy oceniające rozwój procesów integracji sensorycznej. Drugie spotkanie to omówienie diagnozy, przedstawienie planu terapii oraz zaleceń przygotowanych dla rodziców do pracy z dzieckiem w domu. To spotkanie trwa około godziny i odbywa się bez udziału dziecka.
W niektórych przypadkach diagnoza przeprowadzana jest w ciągu trzech godzinnych wizyt.
Wykonujemy diagnozy dzieci młodszych.
Honorujemy także aktualne diagnozy wykonane przez innych specjalistów posiadających odpowiednie uprawnienia.
TERAPIA
Terapia prowadzona jest w trybie indywidualnym, co zwiększa skuteczność podejmowanych działań. Jest także zgodna z programem terapii ustalonym w diagnozie. Zajęcia dostosowywane są do indywidualnych potrzeb i możliwości danego dziecka, które podczas zajęć bawi się, aby poprzez to aktywnie uczestniczyć w terapii i w ten sposób ćwiczyć zaburzone funkcje.
Terapia odbywa się z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu, który umożliwia pracę z dziećmi z różnymi zaburzeniami. Obok przyrządów podwieszanych posiadamy także wiele różnych pomocy terapeutycznych indywidualnie dostosowanych do potrzeb dziecka.
Terapeuci pracujący z dziećmi posiadają wszystkie niezbędne certyfikaty, liczne kursy doszkalające i wieloletnie doświadczenie zawodowe, ale przede wszystkim cechuje ich pasja, kreatywność i umiejętność stwarzania przyjaznej atmosfery.
WYBRANE OBJAWY MOGĄCE STANOWIĆ WSKAZANIE DO WYKONANIA BADANIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
problemy ze snem
nawet drobne urazy wywołują gwałtowną reakcję i długie narzekanie
nie lubi chodzić boso po trawie, piasku
przeszkadzają mu niektóre ubrania i metki
źle toleruje czesanie, mycie głowy, zębów
nie lubi być dotykane, głaskane
nie lubi zabaw z użyciem rąk (plastelina, farby, glina)
jest nadwrażliwe na dźwięk lub światło
nie lubi placów zabaw, huśtawek, karuzeli
unika kontaktu z innymi dziećmi
nie lubi baraszkowania
często się potyka, przewraca, nie zauważa przedmiotów stojących na jego drodze
nie może nauczyć się jeździć na rowerze
ma trudności z czynnościami manualnymi (jedzeniem, piciem, rysowaniem, cięciem nożyczkami )
ma trudności z samoobsługą -ubieraniem (zwłaszcza zapinaniem guzików, sznurowaniem butów), myciem, jedzeniem
jest nadmiernie spokojne
silnie pożąda niektórych czynności: podnoszenie lub pchanie ciężkich przedmiotów, ciągłe dotykanie wszystkich i wszystkiego, mocne przytulanie
jest nadmiernie ruchliwe, ciągle poszukuje nowych aktywności ruchowych, nie umie usiedzieć w jednym miejscu
ma wahania nastroju, łatwo przechodzi od śmiechu do płaczu
często wchodzi w konflikty z innymi dziećmi
lubi, żeby wszystko działo się według ustalonego planu, nie lubi zmian
ma kłopoty z koncentracją uwagi
ma kłopoty z nauką czytania, pisania
Terapia ręki
Terapia Ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak również dostarczania wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. Ale przede wszystkim służy do osiągnięcia samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego. Ręka, jako wyspecjalizowany narząd, odpowiedzialna jest w naszym ciele za wiele funkcji. Mechanizm działania ręki jest bardzo skomplikowany i uzależniony od sprawnego funkcjonowania poszczególnych jej elementów będących w ścisłym związku z układem nerwowym.
DLA KOGO
Warto skorzystać z pomocy specjalisty, kiedy widzisz u swojego dziecka kilka z następujących problemów:
z nauką codziennych czynności (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, picie z kubka, posługiwanie się sztućcamiitp.),
niechęcią do podejmowania czynności manualnych (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
z koordynacją obu rąk podczas czynności manipulacyjnych,
wyraźnie obniżonym lub wzmożonym napięciem mięśniowy w obrębie kończyny górnej czy obręczy barkowej,
z wykonywaniem czynności wymagających dużej precyzji (zbyt wolno lub za szybko i niedbale),
dotykaniem nowych i różnorodnych faktur,
grafomotorycznych (niechęć do pisania, brzydkie pismo, niekształtne kreślenie liter i szlaczków, zły chwyt, nie mieszczenie się w linijkach)
zaburzeniem percepcji wzrokowo-ruchowej
TERAPIA
Terapie prowadzi wykwalifikowany terapeuta, który pracuje nad zaburzonymi funkcjami ręki. Terapia polega na wykonywaniu i doskonaleniu różnych czynności manualnych dostosowanych do wieku i zainteresowań dziecka. Ćwiczenia dobierane są indywidualnie do potrzeb i sprawności każdego dziecka. Terapia ręki nie polega tylko na pisaniu czy rysowaniu szlaczków. Za pomocą odpowiednio dobranych zabaw i ćwiczeń, z wykorzystaniem atrakcyjnych pomocy edukacyjnych, w przyjaznej atmosferze, pracujemy przede wszystkim nad przełamaniem niechęci do wykonywania czynności grafomotorycznych i nad osiągnięciem jak najlepszych efektów terapii.
TUS -Trening Umiejętności Społecznych
Rozwój umiejętności społecznych jest jedną z podstawowych i ważniejszych kompetencji jaką powinien nabyć każdy z nas. Niełatwo bez tego funkcjonować w społeczeństwie nie zatraciwszy swojej indywidualności; trudno budować przyjaźnie, realizować swoje cele, osiągać sukcesy. Nabycie takich umiejętności nie jest łatwe, dlatego warto nad tym pracować zanim pojawią się problemy.
INFORMACJE OGÓLNE
Zajęcia prowadzone są w dwóch grupach wiekowych:
dzieci młodsze w wieku od 6-8 lat
dzieci starsze w wieku od 9-12 lat
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu.
Czas trwania: dla dzieci młodszych -60 min., dla dzieci starszych –90 min.
Maksymalna ilość osób w grupie -10.
Trening prowadzony jest przez doświadczonego psychologa.
Spotkania prowadzone są w formie odpowiednio dobranych gier i zabaw nastawionych na kształtowanie umiejętności społecznych. Podczas zajęć pracujemy wykorzystując różne metody terapeutyczne w tym bajkoterapię, dramę, wizualizację, artterapię oraz różne techniki relaksacyjne. Dzieci w bezpiecznych dla siebie warunkach mogą przepracowywać trudne sytuacje, ćwiczyć odpowiednie zachowania, pokonywać własne słabości i lęki oraz uczyć się jak odreagowywać negatywne emocje.
DLA KOGO
Trening skierowany jest do osób, które chcą:
doskonalić swoje kompetencje społeczne
nauczyć się pokonywać lęk, wstyd, strach
skuteczniej realizować swoje cele życiowe
ale także:
mających kłopoty w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów społecznych
dzieci z zaburzeniami zachowania
mających problemy z poszanowaniem norm społecznych
dzieci wycofanych emocjonalnie
łatwo ulegających presji środowiska
o niskiej samoocenie
nieradzących sobie w sytuacjach stresowych
CELE
nauka rozpoznawania i wyrażania własnych emocji i uczuć
wypracowywanie metod radzenia sobie z negatywnymi emocjami (odreagowywanie napięć)
oswajanie własnych lęków
umiejętność radzenia sobie ze stresem i wstydem w relacjach społecznych (np. przed publicznymi wystąpieniami)
budowanie poczucia własnej wartości i samoakceptacji z pełną świadomością swoich możliwości i ograniczeń
rozwijanie samomotywacji
nauka nawiązywania kontaktów społecznych
rozwijanie umiejętności rozumienia potrzeb, uczuć i wartości innych ludzi –empatia
samoocena swojego sposobu funkcjonowania w relacjach z innymi
umiejętność rozwijania współpracy w grupie na rzecz osiągania wspólnych celów
umiejętność zespołowego wykonywania zadań i wspólnego rozwiązywania problemów
rozwijanie umiejętności słuchania drugiej osoby
kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów
radzenia sobie w sytuacjach doznawania przemocy rówieśniczej
trening asertywności (umiejętność przyjmowania i wyrażania krytyki, odmawiania, stawiania granic, wyrażania opinii, uczuć i potrzeb bez krzywdzenia innych)
Psycholog
PSYCHOLOG, PSYCHOTERAPIA
Pracując z psychologiem czy psychoterapeutą w atmosferze poczucia bezpieczeństwa umożliwiamy klientom poznanie siebie, obserwujemy uczucia jakie pojawiają się przy omawianiu różnych sytuacji, przyglądamy się sposobom wchodzenia w relacje oraz omawiamy schematy myślenia jakimi posługujemy się na co dzień. Staramy się dotrzeć do potrzeb, które tak naprawdę, determinują nasze życie.
Sytuacje w których warto zgłosić się do psychologa lub psychoterapeuty:
DOROŚLI
zmagasz się z różnego rodzaju trudnościami w codziennych sytuacjach życiowych,
straciłeś sens i cel życia,
uczucie pustki w życiu,
czujesz się przygnębiony i niezadowolony,
nie panujesz nad swoimi emocjami,
myślisz, że nie jesteś wart tyle co inni,
masz wrażenie, że nie masz poczucia bezpieczeństwa,
nie odczuwasz satysfakcji w większości sfer swojego życia,
coraz trudniej utrzymać Ci pogodę ducha,
zauważasz u siebie stany lękowe lub depresyjne,
coraz częściej się denerwujesz,
nie możesz poradzić sobie z wybuchami agresji,
łatwo wchodzisz w konflikty z bliskimi i nie tylko,
kontakty z innymi ludźmi nie dają Ci poczucia satysfakcji,
nie możesz zapanować nad gniewem,
nie radzisz sobie ze stresem,
masz zmienne nastroje,
masz migreny, bolą cię plecy
nie możesz przystosować się do nowej sytuacji (rozwodu, zdrady partnera, utraty pracy)
nie potrafisz wyjaśnić różnych dolegliwości fizycznych,
chcesz poznać przyczyny spotykających Cię problemów,
chcesz poznać siebie, swoje możliwości i ograniczenia,.
MŁODZIEŻ I MŁODZI DOROŚLI
zaskakują cię twoje emocje i zachowanie,
nie masz celu w życiu,
nie wiesz jakimi wartościami powinieneś/powinnaś się kierować,
nie potrafisz wyobrazić sobie przyszłości,
nie panujesz nad gniewem,
masz zmienne nastroje,
łamiesz normy społeczne,
czujesz się przygnębiony,
przeraża cię otaczający świat,
relacje z bliskimi nie są dla ciebie satysfakcjonujące,
izolujesz się od ludzi,
nie potrafisz przystosować się do nowej sytuacji (rozwodu rodziców, niezdanego egzaminu, zawodu miłosnego)
masz trudności w nauce,
boisz się i często nie wiesz dlaczego,
rzeczywistość często miesza się z fantazją,
obserwujesz u siebie zachowania autoagresywne,
zastanawiasz się kim właściwie jesteś?
TERAPIA PAR
potrzebujeciepomocy w rozwiązaniu konfliktów dotyczących różnych obszarów waszego wspólnego życia:różnic w wyznawanych wartościach, podejścia do wychowania dzieci, spędzania czasu wolnego, gospodarowania finansami,
stanęliście przed decyzją o rozstaniu,
chcecie zrozumieć się nawzajem, poznać swoje potrzeby, oczekiwania i związane z tym uczucia,
potrzebujecie pomocy w sytuacji kryzysu: zdrady, choroby,
potrzebujecie pomocy w zmianie destrukcyjnych zachowań względem siebie,
zastanawiacie się, na ile to z jakich rodzin pochodzicie ma wpływ na wasz związek.
znaleźliście się na kolejnym etapie rozwoju rodziny, na przykład powiększenie rodziny, syndrom pustego gniazda.
Zawsze zaczyna się od spotkań konsultacyjnych,które zazwyczaj obejmują trzy pierwsze sesje. Pozwalają one na poznanie problemu z jakim przychodzi pacjent i ustalenie jakiego rodzaju pomocy potrzebuje. Czasami wystarczy wsparcie psychologiczne, innym razem potrzebna jest psychoterapia. Ważne jest żeby w czasie spotkań konsultacyjnych ustalić cel wizyt oraz zasady jakie będą panowały w czasie spotkań (m.in. częstotliwość i długość spotkań, czas trwania terapii, sposób finansowania ). Czas tenprzeznaczony jest również na poznanie terapeuty i podjęcie decyzji, co do dalszej wspólnej współpracy. Czas jednej wizyty to 50 minut. Długość terapii ustala się, między innymi, na podstawie zgłoszonego problemu. W zależności od potrzeb klienta, możliwa jest psychoterapia krótkoterminowa, trwająca ok. sześciu miesięcy bądź długoterminowa, trwająca około dwóch lat i więcej.
Psychoterapia to osiągniecie istotnych zmian w swoim życiu poprzez indywidualną pracę z terapeutą.
Efekt psychoterapii widoczny jest w pozytywnych zmianach podnoszących komfort i jakość życia klienta.
Sposoby prowadzenia terapii zależą od nurtu w jakim był szkolony i pracuje psychoterapeuta. Nurty psychoterapeutyczne, w których pracujemy:
Psychoterapia poznawczo –behawioralna
Psychoterapia psychodynamiczna
Psychoterapia analityczna
PsychoterapiahumanistycznąW jakim zakresie działamy:
Dla dorosłych, młodzieży, rodzin i rodziców
Konsultacje i poradnictwo psychologiczne
Terapia indywidualna (krótko i długoterminowa)
Terapia par
Mediacje
Zajęcia antystresowe
Trening umiejętności wychowawczych
Poradnictwo wychowawcze
Interwencje kryzysowe
Coaching
Mediacja
Współpraca z rodzicami i rodzinami dzieci i młodzieży które uczęszczają na zajęci w naszej placówce.
Warsztaty tematyczne dla rodziców (np. dziecko zdolne, wspomaganie rozwoju dziecka)
Testy psychologiczne
Psychoedukacja
ZAJĘCIA DLA RODZICÓW PROWADZONE PRZEZ PSYCHOLOGA/TERAPEUTĘ RODZINNEGO.
Rodzice w czasie zajęć uczą się jak być konsekwentnym, wymagającym i zarazem kochającym rodzicem, jak rozumieć dziecko, radzić sobie z jego trudnymi zachowaniami, poznają bogaty świat uczuć zarówno dziecka, jak i własny. Spotkania te umożliwiają wypracowanie nowych sposobów postępowania w oparciu o dialog i wspólne poszukiwanie rozwiązań. Pozwalają rodzicom lepiej poznać siebie w roli rodzica; ułatwiają rozumienie siebie nawzajem; umożliwiają wypracowanie wspólnej strategii wychowawczej. Uczą jak wzajemne się wspierać, budować bliskie, empatyczne relacje i jak przezwyciężać trudności.
W CZASIE ZAJĘĆ MOŻNA BĘDZIE DOWIEDZIEĆ SIĘ JAK:
poznawać i ćwiczyć praktyczne umiejętności nawiązywania bliskich relacji ze swoim dzieckiem
lepiej rozumieć swoje dzieci oraz przyczyny ich zachowania
jak radzić sobie z emocjami dziecka i swoimi, takimi jak złość, bezradność, lęk
nauczyć się nowych sposobów reagowania zarówno w codziennych, jak i trudnych sytuacjach
zyskać więcej pewności siebie w rozwiązywaniu wychowawczych wątpliwości
jak zachęcić dziecko do współpracy: chodzenia spać, sprzątania, nauki
jak jasno i rzeczowo formułować oczekiwania wobec dziecka
jakzachęcać dziecko do samodzielnościi wzmocnić w nim wiarę we własne siły
jak rozwiązywać problemy i konflikty
jak uwolnić dziecko od grania narzuconych przez otoczenie ról np.. „niejadka", „bałaganiarza"
jak chwalić i zachęcać dziecko do podejmowania wyzwań
co zamiast karania?
Coaching
COACHING to partnerskie towarzyszenie Klientowi w kreatywnym procesie, inspirującym do maksymalizowania swojego osobistego potencjału. Jego głównym celem jest wzmocnienie i wspieranie Klienta w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej zmiany.W trakcie tego procesu coach staje się towarzyszem osoby dążącej do osiągnięcia celu. Wspiera proces poszerzania samoświadomości, zadaje pytania zachęcające do poszerzenia perspektywy, daje szansę zbudowania silnej motywacji, zwracauwagę na znaczenie pojawiających się przeszkód.
ROLA COACHA
W Istocie traktujemy Cię jako jednostkę kompletną –masz wszystkie zasoby potrzebne do wprowadzenia zmian. Coach pomoże Ci poszerzyć Twoją samoświadomość, dostrzec Twojemożliwości, co pozwoli odkryć Ci nowe, niecodzienne i twórcze rozwiązania. Do couchingu podchodzimy holistycznie –wychodzimy z założenia, iż zmiany w jednej sferze życia, wpływają na poprawę funkcjonowania w innych jego obszarach.
Ponadto zachęcamy do połączenia coachingu i treningów EEG-Biofeedback. Spotkania z couchem pomogą zbudować nowe nawyki, a terapia Biofeedback przygotuje mózg do nowego sposobu funkcjonowania.
Lifecoaching
DLA KOGO
Lifecoaching jest szczególnie polecany dla osób, które:
przeżywają kryzys w związku lub chcą sobie lepiej poradzić po rozstaniu z partnerem
chciałyby nauczyć się lepiej dbać o swoje potrzeby w relacjach z bliskimi
czują, że ich potrzeby są nierealizowane
chciałyby lepiej radzić sobie z kwestiami wychowawczymi
czują, że nie realizują wszystkich swoich możliwości
mają trudności z podejmowaniem decyzji
chciałyby poprzez planowanie przejść od sfery marzenia, aż do działania i osiągania celu
czują potrzebę zmiany
chciałyby osiągać lepsze efekty w pracy
chciałyby się przekwalifikować lub zmienić pracę
dla mam, które chciałby wrócić na rynek pracy
dla mam, które chcą zwiększyć swój poziom satysfakcji z życia
CO TO JEST LIFECOACHING?
Pęd życia, konieczność łączenia wielu ról życiowych, niekończące się oczekiwania stawiane nam przez innych, ale także przez nas samych –to tylko ułamek trudności z którymi spotykamy się codziennie. Czasem natłok obowiązków, decyzji, które musimy podjąć powoduje niechęć do życia, a najmniejsza porażka rodzi poczucie winy.
Czy niemożność osiągnięcia pełnej satysfakcji, poczucie niezrozumienia w kontaktach z bliskimi nasuwały Ci myśl o zmianie? Próbowałeś zmienić myślenie na pozytywne? A może po prostu chciałeś lepiej się zorganizować, stać się bardziej wrażliwym na potrzeby swoje i innych? Proponujemy Ci LifeCoaching. Nie jest to terapia. LifeCoaching to proces, w którym to TY pracujesz nad własnym rozwojem, uczysz się rozpoznawania własnych potrzeb i ich zaspokajania.
PRZEBIEG SPOTKAŃ
Długość sesji: 1-2 godziny
Częstotliwość spotkań: raz na tydzień lub raz na dwa tygodnie
Coaching biznesowy
Coaching na całym świecie traktowany jest jako skuteczne narzędzie biznesowe wpływające pozytywnie na rozwój zarówno menadżerów, przedsiębiorców jak i pracowników. Dzięki profesjonalnemu coach’owi i zaangażowaniu klienta efekty mogą pojawić się już po pierwszym spotkaniu! Coaching biznesowy sprawi, że Ty i Twoja firma zaczniecie działać jeszcze lepiej i z każdym spotkaniem będziesz bliżej celu, jaki sobie postawiłeś. Bo przecież nie ma lepszej inwestycji, niż inwestycja w siebie!
DLA KOGO
Biznes coaching jest szczególnie polecany dla osób, które:
chcą rozwinąć się w obecnej pracy
planują przebranżowienie siebie bądź firmy
chciałyby zmienić zarobki swoje/firmy
myślą o rozwinięciu swojego potencjału biznesowego
planują poszerzenie oferty firmy
chcą zapobiec kryzysowi w ich życiu zawodowym
Dodatkowo, by wzmocnić proces zmiany, polecamy połączyć coaching z treningami EEG-Biofeedback. W ten sposób oprócz wprowadzania zmian w nasze życie, wesprzemy mózg dodatkową nowoczesną metodą, która w pozytywny sposób stymuluje mózg, by poprawić między innymi pamięć, koncentrację czy kreatywność,a także pomoże nam uporać się z nadmiernym stresem!
PRZEBIEG SPOTKAŃ
Długość sesji: 1-2 godziny
Częstotliwość spotkań: raz na tydzień lub raz na dwa tygodnie
AVS
AVS to metoda audiowizualnej stymulacji mózgu, która, podobnie jak EEG Biofeedback, należy do metod modyfikujących wzorzec fal mózgowych.
Ponad 60% naszej uwagi poświęcane jest na rejestrację bodźców wzrokowych i słuchowych, dlatego oddziałują one silnie na nasz stan psychiczny. Wystarczy zauważyć, jak wpływa na nas dźwięk przejeżdżających karetek, głośna dyskoteka lub wręcz przeciwnie, zupełna cisza w umiarkowanie oświetlonym pokoju.
Mózg człowieka od narodzin aż po śmierć generuje prąd elektryczny o bardzo małym natężeniu liczonym w milionowej części wolta. Pracuje w przedziale od 1Hz do ponad 40Hz ijest bezpośrednio powiązany z naszym stanem psychicznym. Metoda AVS wykorzystuje wodzenie rytmów mózgu za pomocą sygnałów dźwiękowych oraz wzrokowych do wprawienia go w pożądany stan. Inaczej mówiąc aparaty AVS wytwarzają bodźce o określonych częstotliwościach, dzięki czemu nasz mózg zaczyna pracować na podobnych częstotliwościach. To z kolei powoduje, że łatwiej jest nam wprowadzić się w stan, który chcemy osiągnąć: pobudzenia, relaksacji, koncentracji, spoczynku, snu, uwagi itp. Dodatkowo podczas stymulacji możemy oczekiwać osłabienia niepożądanych rytmów mózgu, które korelują m.in. z gniewem, rozproszeniem uwagi, gonitwą myśli czy stresem.
ZASTOSOWANIE:
podniesienie wyników sportowych lub artystycznych
jako metoda wspierająca dla dzieci z dysleksją , dysgrafią bądź dyskalkulią
redukcja przewlekłego stresu lub napięcia
jako metoda wspomagająca w leczeniu depresji, zaburzeń snu, lęków
przy zaburzeniach koncentracji i pamięci
przy bólach głowy o podłożu psychosomatycznym
w walce z negatywnymi emocjami, agresjąbądź strachem
w procesie nauki medytacj
Przebieg treningu:
Trening AVS przeprowadza się w pozycji leżącej lub siedzącej w pomieszczeniu odizolowanym od głośnych dźwięków. Polega on na założeniu okularów oraz słuchawek, ustawieniu przez przeszkoloną do tego osobę odpowiednich parametrów na urządzeniu i oddaniu się bodźcom słuchowym oraz wzrokowym ustawionym na odpowiednią, pożądaną przez nas częstotliwość. W trakcie treningu mamy pełną kontrolę nad intensywnością sygnałów, która pozwala nam dostosować je do wrażliwości danego klienta.
Psychodietetyk
CZYM JEST PSYCHODIETETYKA
Odżywianie się to jedna z najważniejszych sfer naszego życia. Współcześnie obserwuje się, że coraz więcej osób ma różnego rodzaju trudności w tej sferze. Wzrasta poziom nadwagi i otyłości nie tylko u dorosłych, ale również u dzieci i młodzieży. Obserwujemy coraz więcej zachorowań na choroby cywilizacyjne, w dużym stopniu dietozależne, takie jak cukrzyca typu II, nadciśnienie tętnicze czy choroby serca. Coraz częściej występują też specyficzne zaburzenia odżywiania takie jak anoreksja, bulimia czy zaburzenie z napadami objadania się. Ludzie z jednej strony odchudzają się w pogoni za ideałem szczupłej sylwetki a z drugiej objadają niezdrową, wysokoprzetworzoną żywnością.
Psychodietetyka łączy wiedzę o psychologicznych mechanizmach odżywiania się z wybranymi zagadnieniami z zakresu dietetyki. Psychodietetyk koncentruje się w swojej pracy z pacjentem przede wszystkim na celu, jakim może być np. utrata wagi lub leczenie konkretnych zaburzeń. Oddziałuje nie tylko dietą, poprzez konkretne zalecenia żywieniowe, ale również za pomocą narzędzi psychoterapeutycznych pomaga uporać się z psychologicznym podłożem problemów pacjenta. Identyfikuje czynniki, które doprowadziły do powstania problemu i pracuje pacjentem w obszarze zmiany nawyków jedzeniowych.
DLA KOGO
Psychodietetyka jest dla każdego, zarówno dla dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.
DIAGNOZA
Pierwsze kilka (3-5) spotkań ma charakter konsultacji, podczas których specjalista wspólnie z pacjentem identyfikuje problem. Warto na spotkanie zabrać ze sobą wyniki badań lekarskich. Specjalista może zlecić wykonanie dodatkowych badań. Na etapie diagnozy analizuje się szczegółowo sposób odżywiania się pacjenta, najczęściej w oparciu o dzienniczek żywieniowy. W przypadku współistniejących chorób somatycznych specjalista formułuje zalecenia żywieniowe. Kończy się określeniem indywidualnych celów terapii.
TERAPIA
Terapia psychodietetyczna to specjalny rodzaj oddziaływania terapeutycznego na osoby, które utraciły kontrolę nad procesem jedzenia. Ma na celu dotarcie do przyczyn trudności w obszarze odżywiania i skorygowanie nieprawidłowości. Trudności mogą dotyczyć zarówno obszaru motywacji, stylu odżywiania, ilości i rodzaju spożywanych pokarmów, jak i problemów z obrazem siebie czy poczuciem własnej wartości. Cele terapii są ustalane indywidualnie w zależności od potrzeb pacjenta, ale generalnym celem jest przywrócenie równowagi i normalizacja procesu odżywiania.
PSYCHODIETETYKA DLA DZIECI
Jeśli jesteś rodzicem, warto rozważyć konsultację u psychodietetyka, gdy Twoje dziecko:
jest „niejadkiem” i martwisz się, że je zbyt mało
je w sposób nietypowy, np. wybiórczy, który Cię niepokoi
ma nadwagę lub cierpi z powodu otyłości
chce się odchudzać, robi to lub zauważasz, że istotnie schudło w ostatnim czasie
chce stosować szczególny sposób odżywiania, np. dietę wegetariańską
Psychodietetyka dla dzieci opiera się przede wszystkim na psychoedukacji i monitorowaniu prawidłowego rozwoju. Bardzo ważna jest rola rodziców i ich współpraca ze specjalistą. W przypadku rozpoznania zaburzeń odżywiania konieczna jest współpraca interdyscyplinarna z zespołem specjalistów, wśród których musi się znajdować psychoterapeuta, lekarz pediatra lub internista oraz lekarz psychiatra. Zalecaną formą terapii jest terapia rodzinna.
PSYCHODIETETYKA DLA MŁODZIEŻY
Okres dojrzewania to czas, kiedy wygląd zewnętrzny i ocena innych nabierają szczególnego znaczenia. Jeśli zauważasz, że Twoje dziecko:
cierpi z powodu nadwagi lub otyłości
nie akceptuje własnej sylwetki
unika kontaktów społecznych z powodu swojego wyglądu
odchudza się, stosuje różne diety lub uprawia bardzo intensywne ćwiczenia fizyczne
wymiotuje po posiłku, stosuje środki przeczyszczające lub moczopędne
unika jedzenia w towarzystwie
wykazuje nadmierne, chorobliwe zainteresowanie „zdrowym” odżywianiem
stosuje nietypowy sposób odżywiania np. dietę wegańską lub eliminuje jakieś grupy produktów
odmawia przyjmowania pokarmów lub nadmiernie się objada
Nie czekaj! Skonsultuj się ze specjalistą psychodietetyki. W większości przypadków zaburzenia odżywiania mają swój początek w okresie adolescencji.
PSYCHODIETETYKA DLA DOROSŁYCH
Specjalista psychodietetyki może Ci pomóc, jeśli:
cierpisz z powodu zaburzeń odżywiania
jesteś niezadowolony/a ze swojego wyglądu, nie akceptujesz swojej sylwetki
próbowała/eś już wielu diet i ciągle nie możesz znaleźć odpowiedniej dla siebie lub zmagasz się z efektem jo-jo
chcesz się zdrowo i bezpiecznie odchudzać
cierpisz na chorobę dietozależną, lekarz zalecił Ci specjalny rodzaj odżywiania i masz trudność we wdrożeniu zaleceń lekarskich
jesteś osobą o szczególnych potrzebach żywieniowych
chcesz zadbać o swoje zdrowie w sposób holistyczny, czyli o ciało i psychikę
Szczególny rodzaj odżywiania należy stosować w wielu schorzeniach:
celiakia
alergie i nietolerancje pokarmowe
choroba Hashimoto
inne choroby immunologiczne np. SM, RZS, cukrzyca typu I
insulinooporność
cukrzyca typu II
choroba niedokrwienna serca
nadciśnienie tętnicze
osteoporoza
dna moczanowa
choroby wątroby i woreczka żółciowego
nadwrażliwość jelita
choroby wrzodowe żołądka i dwunastnicy
inne dolegliwości układu pokarmowego
Osoby o szczególnych potrzebach żywieniowych to: